Kleurwetenschap en beeldkarakter: neutraal en toch filmisch
- Het eerste dat me opviel aan de Arles Primes was het natuurlijke kleurenpalet dat ze boden. De kleurconsistentie was perfect over de hele set, bij alle brandpuntsafstanden. Het was alsof elke lens door hetzelfde "oog" keek. De afwezigheid van afwijkingen, met name in gezichtstinten, was een groot voordeel tijdens de kleurbewerking. Deze neutraliteit zorgde ervoor dat onze handen ongelooflijk comfortabel waren tijdens de postproductie. Of we nu een warme pasteltint of een koude, stalen look toepasten, de beelden boden altijd een solide basis.
- Werken met een T1.4-diafragma gaf me veel vrijheid om de grens te trekken tussen helderheid en onzekerheid in het verhaal. Focusovergangen zijn zacht en elegant. In sommige portretten, waar de scherptediepte optimaal werd benut, deed de "focusafname" van de Arles me denken aan de poëzie die ik zocht in Cooke-lenzen. Maar het verschil hier was dat deze poëzie voortkwam uit een meer klinische, neutralere context.
Bokeh en flare: Controle en consistentie in esthetiek
- Achtergrondscheiding is een zeer aangename ervaring geworden met Arles. Dankzij het irisdiafragma met 16 lamellen zijn de bokeh-overgangen bijna cirkelvormig en zeer esthetisch. Vooral in verticale frames was het gebruik van de boven- en onderruimtes in de achtergrond door ze te vervagen zeer effectief bij Arles.
- Wat betreft flare… De speciale blauwe coating die in Arles werd gebruikt, zorgde niet voor ongewenste verstrooiing in het beeld, ondanks het feit dat er direct met verschillende lichtbronnen werd gewerkt, van flitsers tot neonlampen. Wanneer er wel flare was, was deze gecontroleerd, zacht en had deze voldoende karakter om bij te dragen aan de scène.
Scherpte en contrast: scherp maar niet digitaal
- De scherpte van de Arles-lenzen is indrukwekkend, maar deze scherpte is nooit kunstmatig of digitaal. Vooral bij full-frame sensoren blijft de scherpte in elk punt van het beeld behouden. Ik heb geen hoekverlies of optische aberraties ondervonden. Zelfs zonder het diafragma te sluiten, toont het verkrijgen van zo'n scherp beeld de kracht van de optische techniek van de lens.
- Wat betreft chromatische aberratie is de lens vrijwel perfect. Ik heb geen paarse of groene randen waargenomen, vooral niet bij contrastovergangen, wat een serieuze prestatie is bij een diafragma van bijvoorbeeld T1.4.
Fysieke structuur en gewicht: Praktisch op de set, balans op de gimbal
- Ik merkte dat de standaardisatie in het fysieke ontwerp van de Arles-set, vooral bij gebruik met een gimbalsysteem, het opnameproces soepeler maakt. De diameter aan de voorkant, het gewicht en de gearposities van alle lenzen zijn hetzelfde. Dit scheelt enorm in tijd, vooral in actiescènes. Ik hoefde geen motorposities te wijzigen tijdens het bevestigen en loskoppelen.
- Het gewicht van ongeveer 1,6 kg, hoewel wat vermoeiend bij langdurig gebruik vanuit de hand, is goed in balans bij gebruik met rigs en ondersteuningssystemen. Dankzij de interne focusstructuur is er vrijwel geen focus breathing; dit zorgt voor een afleidingsvrije, heldere en filmische overgang tijdens focusovergangen.
Toepassingsgebied: Van verticale series tot bioscoopset
- Ik gebruikte Arles voor het eerst in een serieproject dat ik in verticaal formaat schoot. Om 9:16 uur, vooral bij portretten, worden het scherpstelkarakter en het bokeh-gedrag van de lens cruciaal als je de boven- en onderruimte creatief wilt gebruiken. Arles bood me hier een solide basis die in elk frame opvalt.
- Maar deze lensset is niet alleen aantrekkelijk voor verticaal formaat; hij is ook geschikt voor veel andere toepassingen, zoals films, commercials en videoclips. Zo waren de resultaten die ik behaalde bij nachtopnames met weinig licht zeer bevredigend. De esthetische structuur van de bokeh in frames die het product naar voren brengt en de achtergrond elimineert, was zeer effectief in commercials.
Vergelijkingen: Tussen Cookes romantiek en Zeiss' discipline
- Het lijkt misschien gewaagd om de Arles te vergelijken met de Cooke S8 of Zeiss Supreme Primes, maar de waarheid is dat deze lensset hen niet overschaduwt. Als je de warmte en flare-esthetiek van de Cooke mooi vindt, zal de Arles misschien wat neutraler zijn. Deze neutraliteit biedt echter een basis die in de postproductie alle kanten op kan. Voor wie een meer technische en neutrale lens zoals de Zeiss zoekt, biedt de Arles vrijwel dezelfde kwaliteit als de Zeiss, voor een veel betaalbare prijs.
Tot slot…
DZO Arles Prime-lenzen bieden een serieus alternatief, niet alleen qua prijs-kwaliteitverhouding, maar ook qua cinematografische taal. Als je op zoek bent naar lenzen die geen eigen kleurkarakter opleggen, technisch goed zijn en ruimte bieden voor zowel klassieke als innovatieve verhalen, dan is Arles een van de beste keuzes die de onafhankelijke filmmaker van deze tijd aanspreekt. Verticaal of horizontaal – ongeacht de framepositie, Arles is een betrouwbare assistent in elk frame.