1. Thuispagina
  2. Een Reis Langs Vier Assen Naar Het Hart Van Het Verhaal Met De Dji Ronin 4D

Een reis langs vier assen naar het hart van het verhaal met de DJI Ronin 4D

29-06-2025
Door Cinerentals.nl
Een reis langs vier assen naar het hart van het verhaal met de DJI Ronin 4D

Director of Photography: Akan Açıksöz

Toen de DJI Ronin 4D voor het eerst werd geïntroduceerd, werd hij geïntroduceerd als een "game changer" in de filmwereld. Het gebruik ervan als "hoofdcamera" in een project vereist echter een andere claim. Ik heb deze claim voor het eerst in de praktijk gebracht in Turkije door hem te gebruiken als hoofdcamera in een serieproductie, en met een opstelling met twee camera's. Daarom is dit artikel niet zomaar een technische review; het is een overdracht van ervaring die voortkomt uit het stof van de set zelf, en die een brug slaat tussen verhaal en techniek.


Wat is de Ronin 4D? Camera of systeem?


De DJI Ronin 4D is eigenlijk veel meer dan een camera. Een volledig geïntegreerd bioscoopsysteem:

• 4-assige gimbal (met Z-as stabilisatie),

• LiDAR-focussysteem,

• Zenmuse X9 full-frame sensor,

• ingebouwde ND's,

• draadloze video- en besturingsinfrastructuur,

• en een modulaire structuur waarin al deze componenten samenwerken in één behuizing.


Dit systeem combineert voor het eerst de componenten die klassieke bioscoopcamera's in de loop der jaren afzonderlijk hebben ontwikkeld in zo'n compacte structuur.


Praktisch op de set: Snelheid, lichtheid, heldere besluitvorming


Het tempo van een serie is niet te vergelijken met een bioscoopset. Snelheid, flexibiliteit en een korte besluitvormingstijd zijn van cruciaal belang. Dit is precies waar het verschil van de Ronin 4D voelbaar is.


De installatietijd is vrijwel nihil. Gimbal, camera, follow focus, monitor en zelfs draadloze transmissie zitten in dezelfde behuizing. Deze integratie is goud waard, vooral wat betreft tijdsbesparing bij locatiewisselingen en wisselende lichtomstandigheden. Bovendien kan de camera die om 8 uur 's ochtends in de hand wordt gebruikt, 's middags overschakelen naar slider en 's avonds naar gimbal – zonder dat er van rig hoeft te worden gewisseld. Dit is een groot voordeel voor een cameraman zoals ik, die waarde hecht aan de continuïteit van de visuele textuur in scèneovergangen.


Beeldkarakter: Aan de kant van de cinema, niet digitaal


Het punt dat de Zenmuse X9-sensor en DJI hebben bereikt in de kleurwetenschap, heeft me eerlijk gezegd verrast.

• Meer dan 14 stops dynamisch bereik,

• realistische en diepe huidtinten,

• en een natuurlijke contraststructuur die dicht bij Arri/Red-beelden ligt.


De kleuren zijn niet pastel; ze zijn als een "filmische versie van de realiteit". Het verloop is zonder detailverlies in schaduwpartijen en met "vervaagde tinten" in plaats van dode witte tinten in de hooglichten. Vooral bij zonsondergangen of contrastrijke interieurs was de balans van de camera verrassend consistent.


De scherpte-nauwkeurigheid die LiDAR als focussysteem biedt, werkt heel anders dan klassieke follow-focussystemen. Vooral in bewegende scènes is de vloeiende scherpte die op de speler wordt vastgelegd opmerkelijk. Het vereist misschien een nieuwe gewoonte voor de focus puller, maar de resulterende scherpteovergangen zijn extreem vloeiend.


Cinematografische stabiliteit in bewegende scènes


Dit is misschien wel het meest ambitieuze aspect van de Ronin 4D: hij kan ook Z-as (omhoog-omlaag) bewegingen stabiliseren met zijn 4-assige gimbalsysteem. Met andere woorden, het elimineert het natuurlijke "spring"-effect dat optreedt tijdens het lopen. Dit bood een groot voordeel, vooral in scènes waarin we personages in smalle ruimtes volgen. Het is mogelijk om een ​​flow te creëren alsof er een handheld steadicam werd gebruikt.


Het kunstmatige "zwevende camera"-gevoel dat te zien is in opnames met een klassieke gimbal, maakt plaats voor een meer "gewogen, geaarde" beweging in de Ronin 4D. Dit zorgt ervoor dat emoties duidelijker worden overgebracht in dramatische scènes.


Wereldwijd perspectief: Niet zomaar een onafhankelijke filmcamera


Sinds de eerste dag van zijn introductie is de DJI Ronin 4D veelvuldig getest in de wereld van reclame, documentaires en korte films. De laatste tijd begint hij echter steeds meer zijn plaats in te nemen als hoofdcamera in dure muziekvideo's en onafhankelijke bioscoopprojecten. Met name de heldere schaduwstructuur en LiDAR-ondersteunde focustracking van de Ronin 4D bij weinig licht in de korte film "Unspoken", gefilmd door cameraman Rubén Dario en vertoond op Sundance, trokken de aandacht.


Ook in Japan, in een historische minidocumentaireserie voor NHK, werd de Ronin 4D gebruikt als hoofdcamera in tempels waar traditionele dollysystemen niet beschikbaar waren. De feedback van het camerateam was duidelijk: "Bewegingsvrijheid, stabiliteit in het beeld en een systeem dat ruimte biedt aan de director of photography."


Wat veranderde er voor mij?


Dit was de eerste keer dat ik deze camera als hoofdcamera gebruikte in een serie in Turkije, en we deden dit tegelijkertijd met een dubbele camera. Dit is niet alleen een technische keuze; het is een structurele breuk.


Vroeger had een camera vijf apparaten nodig. Nu heb ik alles onder controle met één lichaam. Dit versnelde het tempo van de set en stelde me in staat om me op het beeld te concentreren. De communicatie tussen mij en de acteur werd directer omdat er geen kabels, rigs of motoren tussen zaten. De afstand tussen de camera en het podium is fysiek korter geworden – en dit heeft ook de emotionele band versterkt.


Zijn er nadelen? Natuurlijk…

• Batterijbeheer vereist aandacht. De timing van het vervangen van de batterij is belangrijk bij lange scènes.


• Lensopties kunnen nog steeds als beperkt worden beschouwd. Sommige cinema-lenzen worden ondersteund met de PL-Mount-versie, maar er kunnen gewichts- en balansproblemen optreden, anders dan bij native DJI-lenzen.


• Het LiDAR-focussysteem is niet altijd van een niveau dat "de focus puller uitschakelt"; maar dit systeem kan hybride worden gebruikt met een goed getraind team.


Conclusie: Is dit de toekomst van cinema-camera's?


De Ronin 4D is niet zomaar een technisch apparaat; het is een camerasysteem dat de verteltaal kan transformeren. Je bent vrijer ten opzichte van zowel tijd als ruimte. En deze vrijheid stelt je in staat productief te zijn zonder esthetische verliezen te lijden, vooral in de seriewereld waar het verhaal snel stroomt.


Bron

Akan Açıksöz

Director of Photography

Tailwind CSS chat bubble component
Cinerentals.nl
Je kunt ons bereiken via WhatsApp! Start een gesprek via onderstaande knop.
Je